- Shell zet influencers en gamers in om een beter imago te krijgen onder jongeren, zo meldt de Financial Times.
- De beeldvorming rond het olie- en gasconcern staat onder druk aangezien veel jongeren kritisch zijn over het gebruik van fossiele brandstoffen.
- Klimaatactivisten willen dat overheden ingrijpen bij reclames die als greenwashing worden gezien.
- Lees ook: Rijksoverheid en politie populairste werkgevers, Shell minder gewild onder 30-minnners
“My name is Sage Erickson, and I am fuelled by the ocean”, zegt tweevoudig Amerikaans surfkampioen Sage Erickson in een filmpje tegen haar 310.000 volgers op Instagram, terwijl ze in een paars surfpak met een surfplank op haar hoofd over het strand loopt. Een seconde later verschijnt het logo van Shell, met de hashtag PerformanceUnbound.
Het is een van de vele voorbeelden van manieren waarop Shell influencers, gamers en bekende sporters inzet om het imago van het bedrijf op te vijzelen bij jongeren, zo meldt de Financial Times.
Ook andere fabrikanten van fossiele brandstoffen roeren zich op social media-platforms die populair zijn onder jongeren. Dit tot ongenoegen van klimaatactivisten. Zij vinden dat toezichthouders moeten ingrijpen, zoals ze eerder ook hebben gedaan bij reclamecampagnes van tabaks- en alcolholproducenten.
Shell loopt volgens experts voorop in online reclamecampagnes
Hoeveel geld grote olie- en gasbedrijven precies uitgeven aan online advertenties, is niet bekend. Maar enkele dataleveranciers hebben tegen de Financial Times gezegd dat zij denken dat Shell hier het zwaarst op inzet.
COMvergence, een bedrijf dat media-uitgaven bijhoudt, schat in dat Shell dit jaar 270 miljoen dollar uitgeeft aan wereldwijde mediacampagnes, waarvan 58 procent aan online media. De Britse concurrent BP (219 miljoen) en de Amerikaanse oliereus ExxonMobil (96 miljoen dollar) volgen op enige afstand.
Grote olie- en gasbedrijven zetten verschillende social media-kanalen in om hun boodschap over te brengen. Zo lanceerde Shell afgelopen zomer de campagne 'Ultimate Road Trips'. Hiervoor ontwikkelde het bedrijf samen met gamers online racebanen - compleet met tankstations van Shell - voor de videogame Fortnite.
Vervolgens plaatsten influencers tegen betaling filmpjes op streamingplatform Twitch, waarop is te zien dat ze het spel spelen. Ook zijn op Instagram advertenties te zien van een racespel van Shell, dat beschikbaar is in de AppStore van Apple.
Caltex, het Aziatische dochterbedrijf van Chevron, plaatste vorig jaar een challenge op TikTok, waarbij jongeren werden aangemoedigd een rap uit te voeren waarin de naam van het bedrijf werd genoemd.
Jongeren zijn kritisch over het gebruik van fossiele brandstoffen
Dat olie- en gasbedrijven zich op jongeren richten, is niet zo verrassend, want zij hebben geen geweldig imago onder deze doelgroep.
Uit een onderzoek van de Verenigde Naties uit 2021 blijkt dat vooral jongeren klimaatverandering als een zeer urgent probleem zien. Een peiling van de Amerikaanse denktank Pew Research wijst uit dat 66 procent van de Amerikaanse jongeren die na 1996 zijn geboren (de zogeheten generatie Z) tegen nieuwe olie- en gasboringen is.
In Nederland daalt de populariteit van Shell als werkgever. Uit onderzoek van marktonderzoeker Intelligence Group naar de favoriete werkgevers in Nederland onder ruim 16.000 mensen blijkt dat Shell nog wel in de top-3 staat, maar onder 30-minners minder geliefd is dan onder oudere werknemers.
Jongeren kiezen liever voor meer groene bedrijven. Een enquête van de Europese Investeringsbank (EIB) van afgelopen voorjaar wees uit dat voor twee op de drie jongere werknemers in Nederland duurzaamheid een belangrijke factor is in de keuze voor een baan.
Shell zegt dat de inzet in wereldwijde reclamecampagnes is om het publiek uit te leggen wat Shell over de hele wereld doet op het gebied van zowel fossiele brandstoffen als hernieuwbare energie. Maar de gaming-campagnes van het bedrijf richten zich uitsluitend op de eerste productgroep.
Marketingcampagnes sluiten aan bij strategie van Shell-topman Sawan
De aanhoudende focus van Shell op gas en olie sluit aan bij de strategie van de nieuwe topman van de energiegigant. CEO Wael Sawan richt zich meer op het financieel rendement wil blijven inzetten op de productie van olie en gas, omdat hij van mening is dat de wereld nog lange tijd fossiele brandstoffen nodig heeft. Tegelijkertijd stelt Shell minder middelen beschikbaar voor hernieuwbare energie dan onder Sawan's voorganger Ben van Beurden.
Klimaatactivisten maken zich zorgen over de campagnes van olie- en gasbedrijven voor jongeren. Zij willen dat toezichthouders ingrijpen.
In een enkel geval gebeurt dit al. De Britse toezichthouder The Advertising Standards Agency - vergelijkbaar met de Stichting Reclame Code in Nederland, heeft onlangs enkele advertenties van Shell, de Spaanse energiereus Repsol en het Maleisische Petronas, verboden, omdat in hun duurzaamheidsclaims onvoldoende uitleg gaven over de impact van hun totale activiteiten op de wereld.
Ook in de EU en de VS wordt kritischer gekeken naar greenwashing, waarbij bedrijven zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan ze in werkelijkheid zijn.